Bootcamp – getijdengebeden

Naar aanleiding van Bootcamp zou ik een kort verslagje kunnen typen. Zou kunnen, want ik ga het niet doen. Een beetje een leuk overzicht van wat we van dag tot dag gedaan hebben is te lezen op: davidoostveen.blogspot.com.
Wat ik wel ga doen denk ik, is een paar ervaringen en gedachten die bij me opkwamen op een rijtje zetten, in de gebruikelijke persoonlijke stijl van een gelovige leek.

Deel 1: de getijdengebeden

Voor wie er niet bekend mee is: binnen de Katholieke Kerk kent men gebeden die op een min of meer vast tijdstip van de dag gebeden worden. Voor religieuzen en priesters volgens mij verplicht, leken wordt het alleen aangeraden. De vier getijden die wij afgelopen week gebeden hebben waren de Lauden (ochtendgebed), Sext (middaggebed), Vespers (avondgebed) en Completen (dagsluiting). Gebeden bestaand uit een hymne, psalmen, een lofzang, stukje bijbeltekst en gebeden, allemaal mooi per dag op papier gezet.
In het begin is het ontzettend wennen, maar ervaar het persoonlijk als heel fijn om door de dag heen een aantal keren te bidden, om een moment te nemen om tot en met God te praten.

De Lauden en Completen deed ik al met enige regelmaat, al ging het de laatste weken voor Bootcamp niet bepaald lekker met het gebedsleven. Gewoon de dag beginnen met God, met Hem danken, Hem vragen om je ook deze dag weer bij te staan. En de dag sluiten met God, met de mooie woorden: In manus tuas Domine, commendu spiritum meum (in Uw handen Heer, beveel ik mijn geest). Mooi om te doen. al moet ik zeggen dat ik ook vaak genoeg zoiets heb van: "moet dat nou weer", en "deze teksten spreken mij niet aan, waarom spreek ik ze in vredesnaam uit", en meer van dat soort dingen.

Nee, de teksten zijn nou niet bepaald wat ik zelf bedacht zou hebben, maar na wat blogs gelezen te hebben over dit onderwerp, besef ik eigenlijk een hele mooie onderliggende gedachte: door het bidden van de getijden ben je verbonden met vele mensen over de hele wereld, die hetzelfde bidden als jij. Van al die mensen zal er ongetwijfeld een zijn voor wie de tekst wel past, voor wie het een weerspiegeling, danking of smeking is. En dus bid je ook voor hen. Voor mij is het ik in de gebeden ook wij, en vaak vragen we God ook dingen voor ons…ons, terwijl je in je eentje bidt.

En dan bidden wanneer je geen zin heb, omdat je niet voelt dat het iets doet, omdat je denk dat er wel duizend betere dingen te doen zijn in die korte tijd. Het is ontzettend lastig kan ik je vertellen om je dan tot bidden te zetten, en ik denk dat als ik Bootcamp niet had gehad, ik in die gedachten was blijven hangen, en m’n gebedsleven even droog zou zijn gebleven als de weken daarvoor.
Maar zoals de kapelaan zei: je besteedt tijd aan God, en dat kan nooit verkeerd zijn. Ook al lukt het bidden niet, je bent er wel (bijvoorbeeld bij de Aanbidding). Hij heeft gewoon gelijk.

En dus ga ik weer proberen om in ieder geval de Lauden en Completen te bidden in mijn dagelijks leven. Niet alleen om me weer verbonden te voelen met de mensen in de wereld, niet alleen om terug te denken aan afgelopen week en hoe mooi en bijzonder het voelde om samen met anderen de gebeden te bidden, maar vooral omdat ik merk dat het bidden me goed doet, al merk ik dat pas wanneer ik niet meer bid, aangezien m’n leven dan weer compleet de verkeerde kant uit lijkt te gaan. Maar ook (en dat zou natuurlijk eigenlijk de eerste reden moeten zijn), omdat God het waard is, omdat Hij onze tijd, liefde en aandacht verdient, omdat je in een relatie tijd aan elkaar moet besteden en die niet alleen van een kant behoort te komen.

Advertenties

Een gedachte over “Bootcamp – getijdengebeden

Voeg uw reactie toe

  1. Herkenbaar!
    Al surfend ben ik vandaag op enkele mooie blogs uitgekomen die ik nog niet kende. Het jouwe incluis 🙂
    Herkenbaar wat je schrijft over de getijden! Ik heb de afgelopen jaren met ups en downs de lauden, de vespers en soms de completen gebeden. Tot nog niet zo lang geleden was het eigenlijk helemaal uit mijn leven verdwenen, behalve nog de lauden op zondagochtend. In het kader van meer gestructureerd en geworteld leven, heb ik eerst de dagelijkse lauden en onlangs ook de vespers weer opgepikt. Dat is goed! Als ik uit m’n werk kom, is het eerst ff zitten en een kleinigheidje eten of een sapje drinken (na een fietstochtje en ik ben niet de dikste, dus die calorieën moet ik ff hebben). En daarna de vespers, dan koken, eten en dan de rest van de avond. Een mooie overgang en ik doe ineens veel méér met mijn tijd!
    Soms ervaar ik mijn gebed ook als lauw, maar net als jij denk ik dan aan al die anderen die precies hetzelfde bidden. Door de tijdszones heen gaan de vespers over de hele werld, en ook anders gedacht: terwijl ik de vespers bid, is er weer wel iemand elders die de metten, lauden, completen of wat dan ook bidt… Wat ook krachtig is: het zijn precies de teksten van de psalmen die Jezus ook dagelijks bad! We bidden letterlijk met Hem en met Zijn Kerk mee.
    Mijn vriend en ik zijn onlangs begonnen om af en toe samen de getijden te bidden. Beiden ervaren we dat als heel fijn en waardevol. Hij is protestant en ik ben katholiek. Op enkele kleine details na (bidden voor overledenen, soms een bede op voorspraak van Maria) zijn de getijden o.h.a. zeer oecumenisch-verantwoord. Dat is dus een goede manier voor ons om gezamenlijk met het geloof bezig te zijn. Dit is naast de meer protestantse gewoonte van Schriftlezing na het eten, wat we ook onlangs hebben opgepikt, en natuurlijk het samen ter kerke(n) gaan.
    Heb jij ook verkering? Zo ja, hoe geven jullie samen jullie geloofs- en gebedsleven vorm?
    A.s. weekend ga ik weer een dagje naar een trappistinnenabdij, dat is ook een prachtige ervaring met de getijden (daar ben ik een aantal jaar geleden overigens op het idee gekomen om ze zelf thuis ook te gaan bidden). Als je graag wat leest over mijn ervaringen aldaar, kan ik je aanraden om even op mijn blog te kijken (link hierboven) en het retraiteverslag uit zomer 2006 bij te houden, dat ik er vanaf morgen in etappes ga plaatsen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

Blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: