Tridentijnse Mis – ervaring van een vrouwelijke leek (2)

Vervolg op deel 1, over de Tridentijnse Mis, vanuit mijn ervaring beschreven.

Afin, tegen de tijd dat de priester weer terug is bij het altaar, wisselt hij van gewaad. De voormis begint. Terwijl het koor het Introïtus van de desbetreffende zondag inzet – vandaag die van de Heilige Agnes – bidden de priesters in stilte onder andere het Judica me uit psalm 42. De meerdere lagen van deze eredienst worden zo duidelijk zichtbaar. Nadat de priesters en misdienaars hun schuld beleden hebben en, in tegenstelling tot bij de Novus Ordo de laatsten dit ook namens het volk doen, wordt het Kyrie ingezet. Welke Mis er dit keer gezongen wordt weet ik niet, en meezingen gaat me niet makkelijk af deze zondag, maar mooi is het zeker. Niks geen tijdsafhankelijke melodietjes of meerstemmige composities waarbij het volk niet mee kan doen en die soms tot in eeuwigheid duren (vooral de Gloria’shebben daar een handje van), maar gewoon mooi Gregoriaans .

Net als bij de Novus Ordo Mis (NOM) vervolgt de priester hierna met een of meerdere gebed(en). Hierna is het tijd om te luisteren naar het Woord Gods. Gezien het een Drieherenmis is vanochtend, wordt de eerste lezing (Epistel) door de subdiaken gezongen, in het Latijn. De akoestiek is deze ochtend slechter dan gewoonlijk en waar ik normaal wel iets van de zang meekrijg, was dat nu niet mogelijk. Gelukkig worden deze lezing en ook het Evangelie, straks herhaald in het Nederlands, zodat wij als leken het ook kunnen volgen en zo het Woord van God tot ons kunnen nemen. Overeenkomstig de Novus Ordo, in ieder geval bij de latijnse Missen, wordt de eerste lezing gevolgd door het Graduale , waarin een paar zinnen uit de Bijbel gezongen worden, per week wisselend. Dit gaat bijna vloeiend over het in het Alleluiavers , waarbij de priester opstaat om zich voor te bereiden op het verkondigen van het Evangelie door onder andere het zeggen van de woorden: “Reinig mijn hart en mijn lippen, almachtige God, Gij, die de lippen van de profeet Isaias gereinigd hebt met een gloeiende kool; en gewaardig U in uw liefdevolle barmhartigheid mij zo te reinigen, dat ik in staat ben uw Evangelie waardig te verkondigen”. Het laat een duidelijke verbondenheid zien van de Mis met het Woord van God, met onze voorvaderen, met de traditie.

Wordt vervolgd door deel 3, waarin onder andere verder gegaan wordt op het Evangelie en het Credo.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: